سفارش تبلیغ
صبا ویژن

صورت حساب سرمایه در حسابداری

صورت سرمایه

در مؤسســات و شرکتهای غیر ســهامی، برای آنکه سرمایه مؤسسه در پایان دوره محاسبه شــود، باید سرمایه مؤسسه ابتــدای دوره مالــی و همچنین تغییرات ســرمایه طی دوره مالی در نظر گرفته شــود. به این منظور، معمــولا در در پایان دوره مالی گزارشی به نام صورت سرمایه تهیه میشود. لذا صورت سرمایه گزارشی است که تغییرات سرمایه مؤسسه در طی دوره مالی را نشان میدهد. به همین جهت است که در بالای صورت سرمایه نیز مانند صورت سود و زیان نوشته میشود: برای دوره مالی منتهی به 13xx/12/29 . لازم به ذکر است که به صورت سرمایه، صورت تغییرات سرمایه نیز میگویند
برای تهیه صورت ســرمایه باید ســود خالص دوره مالی و سرمایه گذاری مجدد صاحب مؤسســه را به سرمایه اول دوره اضافه کرد و برداشت صاحب مؤسسه را از آن کسر نمود تا مانده حساب سرمایه در پایان دوره مالی بدست آید. در صورتی که عملیات مؤسسه منجر به زیان شده باشد در صورت سرمایه باید، سرمایه‌گذاری مجدد صاحب مؤسسه به سرمایه اول دوره اضافه شود. 
حال با توجه به اطلاعات ارائه شده در مقاله قبلی که صورت سود و زیان را بررسی کردیم، صورت سرمایه موسسه خدماتی بهار برای سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه 1388 به صورت زیر است (فرض کنید که مانده حساب سرمایه مؤسسه خدماتی بهار در ابتدای سال 1388 مبلغ 300000 ریال بوده و مالک طی سال 1388 مبلغ 80000 ریال سرمایه گذاری مجدد در مؤسسه داشته است).

صورت سرمایه
دقت کنید که مبلغ سود خالص سال 1388 که در صورت سرمایه درج گردیده، از صورت سود و زیان مؤسسه استخراج شده است. زمانی که عملیات مؤسســه طی دوره مالی به زیان منجر شــود، باید در صورت حســاب سرمایه، زیان خالص از سرمایه اول دوره کسر گردد. برای تشریح این موضوع، به مثال زیر توجه نمائید:
اطلاعات زیر در مورد مؤسسه سبلان در سال 1386 در دست است:
سرمایه مؤسسه در ابتدای سال                         810000 ریال 
سرمایه‌گذاری مجدد طی سال                          170000 ریال 
 برداشت مالک طی سال                                120000  ریال
زیان خالص طی سال                                    160000 ریال
صورت سرمایه مؤسسه سبلان برای سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه 1386 را تهیه نمائید.

صورت سرمایه
بنابراین، صورت حساب سرمایه گزارشی است که تغییرات سرمایه مؤسسه را در طی دوره مالی نشان میدهد. صورت حساب سرمایه فقط در مؤسسات و شرکتهای غیر سهامی تهیه میشود.  


ثبت سفته در دفاتر حسابداری صادر کننده سفته

ثبت سفته در دفاتر حسابداری صادر کننده سفته

افراد و مؤسسات ممکن است بابت خرید نسیه کالا و سایر انواع داراییها، تصفیه بدهیها و اخذ وام به صدور سفته و تحویل آن به اشخاص طرف حساب خود اقدام کنند. در دفاتر صادر کننده سفته، هنگام صدور سفته حساب اسناد پرداختنی بستانکار می‌گردد. اسناد پرداختنی جزء بدهیهای مؤسسه تلقی میشود. برای آشنایی با نحوه ثبت سفته در دفاتر صادرکننده سفته به مثال زیر توجه نمائید.

شرکت سایبان در تاریخ 1388/02/01 مبلغ 4000000 ریال کالا به صورت نسیه از شرکت مهرگان خریداری نمود و یک فقره سفته دو ماهه به فروشنده تحویل داد. مطلوب است ثبت این رویداد در دفتر روزنامه شرکت سایبان.

در دفاتر صادرکننده، هنگام صدور سفته، حساب اسناد پرداختنی بستانکار میشود.

لازم به توضیح است که سفته میتواند همراه با بهره باشد یا بدون بهره. اما با توجه به این که در کشور ما سفته همراه با بهره رایج و مجاز نیست، تمام مباحث مربوط به سفته با فرض بدون بهره بودن آن ارائه شده است.

ثبت سفته در دفاتر حسابداری دریافت کننده سفته

افراد و مؤسسات ممکن است بابت فروش نسیه کالا و سایر انواع داراییها، وصول مطالبات و اعطای قرض یا پرداخت وام به کارکنان خود یا سایر اشخاص دیگر، از طرف مقابل سفته دریافت نمایند. در دفاتر گیرنده، هنگام دریافت سفته، حساب اسناد دریافتنی بدهکار میگردد. اسناد دریافتنی جزء داراییهای مؤسسه تلقی میشود. برای آشنائی با نحوه ثبت سفته در دفاتر دریافت کننده سفته به مثال زیر توجه نمائید.

مثال 2: با توجه به مفروضات مثال 1، دریافت سفته را در دفتر روزنامه شرکت مهرگان ثبت نمائید.

در دفاتر گیرنده، هنگام دریافت سفته، حساب اسناد دریافتنی بدهکار میشود.

سفته موجود در صندوق

سفته‌های دریافت شده از دیگران که در صندوق شرکت موجود است به عنوان اسناد دریافتنی طبقه‌بندی و در صورتهای مالی شرکت نشان داده میشود. اگر سررسید این سفته‌ها از تاریخ ترازنامه یک سال یا کمتر باشد به عنوان اسناد دریافتنی کوتاه مدت و چنانچه سررسید آنها از تاریخ ترازنامه بیشتر از یک سال باشد به عنوان اسناد دریافتنی بلند مدت در ترازنامه شرکت نشان داده میشود.

سفته دریافت شده جزء اسناد دریافتنی است و اسناد دریافتنی جزء داراییهای مؤسسه تلقی میشود. (برای صادرکننده، سفته جزء اسناد پرداختنی است و اسناد پرداختنی بدهی تلقی میشود).

تجدید یا تعویض سفته

صادرکننده سفته ممکن است در سررسید سفته آن را برای مدت مشخصی تمدید و یا آن را با سفته جدید تعویض نماید. برای مثال، چنانچه شرکت سایبان سفته دو ماهه صادر شده در تاریخ 1388/02/01 را در سررسید آن که 1388/04/01 است با سفته دو ماهه دیگری تعویض نماید، ثبت زیر در دفاتر صادرکننده سفته (شرکت سایبان) به عمل می‌آید:

رویداد فوق در دفاتر شرکت مهرگان (دریافت کننده سفته) به صورت زیر ثبت میشود:

یادآوری میشود بابت تمدید سفته میتوان از ثبت حسابداری اجتناب کرد و صرفا تاریخ آن را، در دفتر یا لیست اسناد موجود نزد شرکت یادداشت یا اصلاح نمود.

هنگام تمدید سفته، در دفاتر دارنده سفته، حساب اسناد دریافتنی بدهکار و همین حساب بستانکار میشــود. در دفاتر صادرکننده سفته، حســاب اسناد پرداختنی بستانکار و همین حساب بدهکار میشود. همچنین میتوان از ثبت حسابداری اجتناب نمود و صرفا تاریخ آن را، در دفتر یا لیست اســناد موجود نزد شرکت، یادداشت یا اصالح نمود.

ارسال سفته به بانک جهت وصول

در اوراق سفته قسمتی تعیین شده است که در آن نوشته شده "این قسمت توسط بانک تکمیل میشود". چنانچه هنگام صدور سفته قسمت مزبور توسط بانک مورد توافق صادر کننده و دریافت کننده سفته تکمیل شده باشد، دارنده سفته میتواند در تاریخ سررسید سفته، وجه آن را از طریق بانک وصول نماید. با وجود این ، هنگام سررسید سفته، صادرکننده میتواند وجه آن را به صورت نقد به دارنده سفته پرداخت نموده و بدون آن که نیاز به مراجعه به بانک وجود داشته باشد، اصل سفته را دریافت نماید. با توجه به مفروضات مثال 1 در صورتی که صادر کننده (شرکت سایبان) وجه سفته را به صورت نقد به دارنده سفته (شرکت مهرگان) پرداخت نماید، ثبت این رویداد در دفاتر آنها به شرح زیر است:

همانطور که در بالا نیز بیان گردید، هنگام سررسید سفته، دارنده سفته میتواند وجه آن را از طریق بانک وصول نماید. در این حالت با توجه به مفروضات مثال 1 ثبت‌های زیر در دفاتر صادر کننده (شرکت سایبان) و دارنده سفته (شرکت مهرگان) انجام میشود:

چنانچه بانک وجه سفته مورد نظر را از صادرکنند?? سفته )شرکت سایبان( وصول نماید، وجه آن را به حساب دارنده سفته (شرکت مهرگان) واریز مینماید و اعلامیه بانکی آن را برای او ارسال می‌کند. دارنده سفته هنگام وصول اعلامیه بانک، ثبت زیر را در دفتر روزنامه خود به عمل می‌آورد:

در صورتی که صادرکننده، وجه سفته را به صورت نقد به دارنده سفته پرداخت نماید، در دفاتر گیرنده سفته، حساب وجه نقد بدهکار و حساب اسناد دریافتنی بستانکار میشود. در دفاتر صادرکننده نیز حساب اسناد پرداختنی بدهکار و حساب وجه نقد بستانکار میشود.

در صورتی که دارنده، وجه سفته را از طریق بانک وصول نماید، هنگام ارسال سفته به بانک، حساب اسناد دریافتنی در جریان وصول را بدهکار و حساب اسناد دریافتنی را بستانکار می‌کند. زمانی که بانک و جه سفته را به حساب دارنده سفته واریز نمود نیز حساب بانک را بدهکار و حساب اسناد دریافتنی در جریان وصول را بستانکار می‌کند. در دفاتر صادر کننده نیز حساب اسناد پرداختنی بدهکار و حساب وجه نقد (بانک) بستانکار میشود.

تنزیل سفته (فروش سفته به بانک)

در بسیاری از کشورها، دارندگان سفته میتوانند آن را به بانک بفروشند و وجه آن را از بانک دریافت نمایند. در این حالت با توجه به مدت باقیمانده تا سررسید سفته، بانک مبلغی از وجه سفته را کسر و وجه آن را به دارنده سفته پرداخت می‌کند. به این عمل "تنزیل سفته" گفته میشود. منظور از تنزیل سفته این است که سفتهای (اعم از سفته صادره توسط خود مؤسسه یا سفته بانک) واگذار گردیده و وجه آن را پس از کسر مبلغی به دریافتی از دیگران( قبل از سررسید به شخص یا مؤسسه‌ای) معموال عنوان هزینه کارمزد (بهره) از شخص یا مؤسسه مذکور (بانک) دریافت شود.

هنگامی که سفته‌ای نزد بانک (یا هر شخص یا مؤسسه دیگر) تنزیل میشود، بانک سفته را از دارنده آن دریافت مینماید و در تاریخ سررسید برای وصول آن به صادرکننده سفته مراجعه میکند. لیکن اگر سفته مذکور در تاریخ سررسید نکول شود، شخصی که سفته را نزد بانک تنزیل کرده مسئول است وجه آن را به بانک پرداخت نماید.

ضمنا ً بانک بابت تنزیل سفته مبلغی به منزله کارمزد (بهره) کسر مینماید که نحوه محاسبه آن به صورت زیر است:

برای مثال چنانچه مؤسسه شقایق سفته شش ماهه 70000 ریالی را که در تاریخ 1389/03/01 دریافت کرده در تاریخ 1389/05/01 با نرخ 12 درصد نزد بانک تنزیل کند، هزینه کارمزد (بهره) برابر است با:

نکول سفته

برخی مواقع ممکن است صادر کننده سفته، از پرداخت وجه آن در تاریخ سررسید سفته خودداری نماید. در این حالت اصطالحا گفته میشود که سفته نکول شده است. سفته‌ای که در سررسید توسط صادرکننده آن نکول شده دارای ارزش قبلی نیست و اصولا وجه این قبیل اسناد از نظر دارنده آنها از جمله مطالباتی تلقی می شود که در امکان وصول آنها تردید حاصل شده است و غالبا وجه این اسناد با طی تشریفات قانونی و رجوع به مراجع قانونی ذیربط به حیطه وصول در می‌آید. به همین سبب حسابداران اینگونه سفته‌ها را از حساب اسناد دریافتنی خارج و به حسابهای دریافتنی منظور میکنند. برای تشریح این موضوع به مثال زیر توجه نمائید:

هنگامی که دارنده سفته آن را به بانک میفروشد یا نزد بانک تنزیل می‌کند، در دفاتر گیرنده سفته، حساب وجه نقد و هزینه بهره بدهکار و حساب اسناد دریافتنی تنزیل شده بستانکار میشود. زمانی که بانک وجه سفته تنزیل شده را از صادر کننده دریافت کرد، در دفاتر گیرنده سفته، حساب اسناد دریافتنی تنزیل شده بدهکار و حساب اسناد دریافتنی بستانکار میشود.

مثال: شرکت ندا در تاریخ 1389/02/01 بابت خرید مقداری اثاثه اداری یک سفته دو ماهه به مبلغ 285000 ریال صادر کرد و تحویل فروشگاه نیلوفر داد. سفته مزبور در تاریخ سررسید نکول شد. مطلوب است ثبتهای لازم در مورد صدور و نکول سفته در دفتر روزنامه شرکت ندا و فروشگاه نیلوفر.

صدور سفته جهت تضمین

یکی از موارد کاربرد سفته، استفاده از آن برای تضمین قراردادها، وام‌های دریافتی از بانک و مؤسسات دیگر و به طور کلی تعهدات است. زمانی که سفته به عنوان تضمین صادر میشود، در دفاتر صادرکننده به عنوان بدهی ثبت نمیگردد بلکه تحت عنوان "حسابهای حسابهای انتظامی حسابهایی هستند که حالت آماری داشته و جزء بدهیها یا داراییهای مؤسسه نمیباشند. انتظامی" ثبت میشود. برای تشریح این موضوع به مثال زیر توجه نمائید.

مثال4: مؤسسه خدماتی تابان بابت تضمین انجام تعهدات خود در ازای قرارداد منعقد شده با مؤسسه دولتی الف در تاریخ 1388/08/01 سفته‌ای به مبلغ 3800000 ریال صادر کرده و به مؤسسه دولتی الف تحویل داده است. مدت قرارداد مزبور تا تاریخ 1389/06/01 است. این رویداد در دفتر روزنامه مؤسسه خدماتی تابان به صورت زیر ثبت میشود:

اگر مؤسسه خدماتی تابان به تعهدات خود مطابق قرارداد منعقد شده با مؤسسه دولتی الف عمل نماید، در پایان قرارداد، مؤسسه دولتی الف سفته مورد نظر را به مؤسسه خدماتی تابان مسترد خواهد نمود. در این حالت ثبت زیر در دفتر روزنامه مؤسسه خدماتی تابان انجام میشود:

زمانی که سفته به عنوان تضمین صادر میشود، در دفاتر صادرکننده سفته حسابهای انتظامی بدهکار و طرف حسابهای انتظامی بستانکار میشود. زمانی که سفته تضمینی مسترد شد نیز ثبت مذکور برعکس میشود.

همچنین می‌توانید با تفاوت‌های چک، سفته و برات در مقاله مفهوم اسناد تجاری، آشنا شوید.


مقایسه نرم افزار حسابداری سپیدار با نرم افزار حسابداری ابری (آنل

 

قلب تپنده هر شرکت و مجموعه‌ای، بخش مالی آن می‌باشد که این بخش مهم برای پیشبرد کار خود، نیازمند یک نرم‌افزار حسابداری می‌باشند تا بتوانند گزارشات مالی را به‌راحتی تهیه نمایند و همچنین مهم‌تر از آن، درصد خطای انسانی را به حداقل برسانند. نرم‌افزارهای حسابداری نسبت به مشاغل بزرگ و کوچک قابل‌تفکیک می‌باشند؛ به‌نحوی ‌که به دودسته کلی زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • کسب وکارهای کوچک
  • تولیدی و کسب وکارهای بزرگ

 بدون شک عاملی که می‌توان در مورد نرم‌افزار حسابداری بیان کرد این مطلب است که شما بدون داشتن آن قطعاً به مشکل برمی‌خورید.

 ازجمله نرم‌افزارهای حسابداری که می‌توان در کسب‌وکارهای بزرگ به آن اعتماد کرد، نرم‌افزار حسابداری سپیدار می‌باشد. نرم‌افزار سپیدار به دلیل سابقه طولانی و همچنین گروه برنامه‌نویس و اعتبار شرکت، نرم‌افزاری است که می‌توان به آن اعتماد کرد و با خیال راحت اسناد حسابداری خود را در آن ثبت نمود. البته این نرم‌افزار نیز عاری از ایراد نمی‌باشد اما مزایای زیاد آن کاملاً به چند ایراد کوچک آن می‌چربد.

 اگر بخواهیم ویژگیهای یک نرم‌افزار حسابداری خوب را ازنظر حسابداران و مدیران مالی بیان کنیم و این موضوعات را در دو نرم‌افزار حسابداری سپیدار و تحت وب لاندا بررسی کنیم، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

بروز بودن نرم‌افزار حسابداری

 یکی از ویژگی‌های مهم نرم‌افزارها، مسئله بروز بودن آن می‌باشد که اولاً به صورت کامل با آخرین قوانین و اصلاحات تصویب شده در کشور سازگار باشد و دوم با بروزرسانی‌های درون برنامه‌ای مشکلات کوچکی که حسابداران دارند را مرتفع نماید.

در این بخش، نرم‌افزار سپیدار همواره با قوانین کشور بروز می‌باشد و هیچ‌گاه مشکلی وجود ندارد؛ اما ایرادی که می‌توان از آن گرفت این مطلب است که چون نرم‌افزار تحت ویندوز می‌باشد، این بروزرسانی به صورت خودکار انجام نمی‌شود و برای بروز رسانی در صورتیکه قرارداد پشتیبانی داشته باشید به احتمال زیاد به راهننمایی پشتیبان نیاز دارید. اما در دنیای جدید نرم‌افزارهای آنلاین، علاوه بر اینکه در هر مکانی می‌توانید به نرم‌افزار دسترسی داشته باشید مانند (نرم‌افزار حسابداری لاندا) این امکان را دارند که بروزرسانی به صورت خودکار انجام شود و همواره با قوانین مصوب کشور نیز سازگار می‌باشند. 

یکپارچگی نرم‌افزار حسابداری

 از مهم‌ترین ویژگیهای دیگر یک نرم‌افزار حسابداری قابلیت یکپارچگی آن با سایر زیرسیستم‌ها و دیگر سیستم‌های یک مجموعه است که این امکان در هر دو نرم‌افزار تعبیه شده است.

پشتیبانی قوی و مورد اطمینان

 به جرأت می‌توان بیان کرد که پشتیبانی یکی از موارد بسیار مهم برای هر نرم‌افزار حسابداری می‌باشد که این مورد یکی از نقاط قوت نرم‌افزار سپیدار و همچنین نرم‌افزار لاندا می‌باشد.

سرعت نرم‌افزار حسابداری

عامل مهمی که برای حسابدار اهمیت دارد، سرعت نرم‌افزار و تعداد پردازش اسنادی است که ذخیره می‌کند. این موضوع موردی است که شما باید در هنگام خرید نرم‌افزار سپیدار از فروشنده، میزان سندی که امکان ذخیره دارند و گزارش‌هایی که نرم‌افزار در اختیار می‌گذارد سؤال بفرمایید، ولی ذخیره کردن سند در نرم‌افزار سپیدار به اندازه‌ای هست که شما در طول سال به مشکل برنخورید. اما در نرم‌افزار آنلاین لاندا این مشکل وجود ندارد و شما محدودیتی در ذخیره اسناد و گزارشگیری نخواهید داشت. 

قابلیت تبدیل اطلاعات

تبدیل اطلاعات و یا به قول حسابداران کانورت اطلاعات، مورد دیگری است که اغلب حسابداران در هنگام خرید نرم‌افزار حسابداری اهمیت ویژه به آن می‌دهند. فرض کنید شما نرم‌افزار قدیمی دارید و می‌خواهید نرم‌افزار سپیدار تهیه کنید و یا اینکه اطلاعات مالی خود را که در فایل اکسل ذخیره کرده‌اید و فرصت واردکردن اطلاعات به نرم‌افزار حسابداری را ندارید و می‌خواهید اطلاعات را به روی افزار جدید منتقل نمایید. سپیدار و لاندا این امکان را به شما می‌دهند که با فایل اکسل تمام اطلاعات مالی خود را وارد نرم‌افزار کنید و دیگر لازم نباشد بابت هر سند حسابداری اقدامی انجام دهید.

امنیت نرم‌افزار حسابداری

مطلب دیگری که می‌توان درباره ویژگیهای پراهمیت یک نرم‌افزار حسابداری به ویژه سپیدار و لاندا بیان کرد، بحث امنیت نرم‌افزار می‌باشد.

البته بحث امنیت از دو منظر قابل بررسی می‌باشد:

  • امکان دسترسی اطلاعات نرم‌افزار برای افراد دیگر
  • از بین رفتن و پاک شدن اطلاعات

می‌توان به جرأت بیان کرد که سپیدار جز بهترین‌ها درزمینه امکان دسترسی اطلاعات می‌باشد و این اطمینان را به کاربران خود داده که با خیال راحت حسابداری نمایند و امکان دسترسی برای افراد دیگر وجود نخواهد داشت. دسترسی به نرم‌افزار حسابداری سپیدار با قفل سخت‌افزاری امکان پذیر است و در صورت معیوب شدن قفل باید تعویض گردد. همچنین تنظیم قفل سخت افزاری بر روی سرورهای مجازی در درون شبکه پیچیدگیهایی دارد که حتما بایستی با پشتیبان هماهنگ شود

اما در نرم‌افزار آنلاین لاندا تمامی اطلاعات در فضای ابری ذخیره می‌شود و به‌هیچ‌وجه امکان از بین رفتن اطلاعات وجود ندارد و همین فضای ابری، امنیت و دسترسی افراد را با روش‌های مختلف کنترل می‌کند. 

تعداد کاربران نرم‌افزار حسابداری

در نرم‌افزار حسابداری ابری لاندا هر کاربری از قبیل حسابدار، کارشناس فروش، مشاور مالی را می‌توانید با دسترسیهای کنترل شده برای استفاده از نرم‌افزار دعوت کنید. کافیست یک دعوتنامه به ایمیل شخص مورد نظر بفرستید و این ویژگی رایگان است. اما در نر‌افزار حسابداری سپیدار به ازای کاربران بیشتر باید هزینه بیشتری هم پرداخت کنید.

ظاهر و گرافیک نرم‌افزار

امروزه با پیشرفت نرم‌افزارهای مختلف، بحث گرافیک بسیار به چشم می‌آید که سپیدار نیز در این زمینه نسبت به نرم‌افزارهای دیگر تحت ویندوز جزو نرم‌افزارهای زیبا قرار می‌گیرد. ولی خوب بر کسی پوشیده نیست که نرم‌افزارهای آنلاین امروزی از گرافیک و جزییات بالاتری برخوردار هستند.

سادگی و حسابداری آسان

ازجمله موارد دیگری که برای حسابداری علی‌الخصوص حسابدارانی که روزانه سندهای حسابداری زیادی وارد می‌کنند، بحث سادگی و سهولت حسابداری بسیار پراهمیت می‌باشد. نرم‌افزار سپیدار را نمی‌توان گفت ساده و یا بسیار پیچیده است؛ درواقع می‌توان از این نظر متوسط در نظر گرفت. برای بار اول که از این نرم‌افزار استفاده کنید در ابتدا ممکن است سردرگم شوید ولی به ‌مرورزمان بهتر خواهد شد اما به جرات می‌توان بیان کرد که نرم‌افزار حسابداری آنلاین لاندا در این زمینه جزو 3 نرم‌افزار برتر حسابداری در ایران است، کافی است ویدئوهای سایت را مشاهده کنید تا به سادگی آن پی ببرید.

افتتاح و بستن سال مالی

 بحث دیگری که در نرم‌افزار سپیدار و لاندا وجود دارد، بحث افتتاح سال مالی و یا بستن سال مالی است که هر دو نرم‌افزار این سند را به‌صورت خودکار انجام می‌دهند.

هزینه نرم‌افزار

خب رسیدیم به بحث اصلی هر کسب وکاری، بحث پول و هزینه نرم‌افزار!

هزینه نرم‌افزار سپیدار برای شرکت‌های کوچک که در طول سال تعداد سند کمتری دارند و گزارشها و مسائلی همچون انبارداری و غیره ندارند، هزینه بالایی دارد. ولی برای شرکتهای بزرگ این هزینه را می‌توان منصفانه در نظر گرفت و به بیان ساده­تر نرم‌افزار سپیدار ارزش این مبلغ را برای شرکتهای بزرگ دارد.

اما نرم‌افزار حسابداری تحت وب لاندا که مختص شرکت و کسب‌وکارهای کوچک می‌باشد، هزینه پایینی دارد و شما با پرداخت ماهیانه 49000 تومان به تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت که البته برای اشتراک سالانه تخفیف هم دارد و شما بابت امکانات دیگر نیاز به پرداخت هزینه بیشتر ‌ندارید؛ اما نرم‌افزار سپیدار برای هر ماژولی که در سیستم قابل دسترسی شود، هزینه جداگانه دریافت می‌کند. ازجمله انبارداری، حقوق و دستمزد و غیره که این موضوع در نرم‌افزاری تحت ویندوز از گذشته جا افتاده است که باعث شده بسیاری از کسب وکارهای کوچک سراغ نرم‌افزارهای بی‌کیفیت و یا رایگان بروند که این مسئله مشکلات متعددی برایشان ایجاد کرده است.

دسترسی به نرم‌افزار حسابداری

دسترسی به سپیدار به علت ماهیت نصبی و تحت ویندوز بودن آن صرفا از طریق pc ی که نرم‌افزار بر روی آن نصب شده امکان پذیر است و امکان دورکاری میسر نیست. اما در حسابداری ابری لاندا از هر جا، هر دستگاهی، و هر زمانی که لازم باشد می‌توانید به سامانه وصل شده و کار کنید. کافی است به اینترنت وصل باشید. 

نتیجه گیری

در دنیای جدید و با پیشرفت تکنولوژی کمترین توقع رسیدن به سطح دنیا و نرم‌افزارهای حسابداری آنلاین روز دنیا ازجمله کوییک بوک، فرش بوک و زوهو و ... می‌باشد که حتی شرکت‌های بزرگی همچون آمازون نیز از آن استفاده می‌نمایند. نرم‌افزار سپیدار را ازنظر مسائل حسابداری، نرم‌افزار خوب و بروزی باشد؛ اما ازنظر دسترسی فضای وب مشکل دارد و شما تنها مجبور هستی همواره سیستم مستقلی برای آن تهیه نمایید و در شرکت از آن استفاده کنید. اما نرم‌افزار لاندا مانند نرم‌افزارهای بروز دنیا این مشکل را مرتفع کرده است به نحوی‌ که شما در هر مکانی که باشید تنها با داشتن اینترنت از طریق لپ‌تاپ، گوشی و تبلت می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید.


ترازنامه در حسابداری

ترازنامه در حسابداری

ترازنامه گزارشی اســت که اطلاعات مربوط به منابع اقتصادی، تعهدات اقتصادی و حق مالی صاحب سرمایه را از طریق گزارش داراییها، بدهیها و سرمایه واحد تجاری در یک زمان مشخص فراهم می‌کند. ترازنامه شکل بسط داده شده معادله اساسی حسابداری است. از آنجا که ترازنامه معرف وضعیت مالی واحد تجاری در یک مقطع زمانی معین است، آن را صورت وضعیت مالی نیز مینامند.
ترازنامه به همراه سایر صورتهای مالی اساسی در پایان دوره‌ی مالی تهیه میشود و مربوط به یک مقطع زمانی معین اســت. لذا ترازنامه برای یک مقطع زمانی مشخص، مثلا 1389/12/29، تاریخ گذاری میشود. به عبارت دیگر، ترازنامه با گزارش داراییها، بدهیها و ســرمایه مؤسسه در پایان دوره مالی، وضعیت مالی مؤسسه را در یک تاریخ مشــخص منعکس می‌نماید. ترازنامه مربوط به یک لحظه خاص (پایان دوره مالی) بوده و به مثابه عکسی است که در پایان دوره مالی از وضعیت مالی مؤسسه (داراییها، بدهیها و ســرمایه) گرفته شده و به همین جهت است که ترازنامه را برای یک تاریخ مشخص، مثلا 1389/12/29، مینویسند. ترازنامه از روی ترازآزمایشی اختتامی تهیه میشود.
اقالم ترازنامه غالبا بر اساس ویژگیهای مشترک آنها طبقه‌بندی میشوند. در ترازنامه، عموما داراییها به ترتیب سرعت تبدیل شدن به وجه نقد و بدهیها براســاس زمان سررسید، طبقه‌بندی و گزارش میشــوند. بنابراین داراییهایی که زودتر به وجه نقد تبدیل میشوند ابتدا نوشته میشوند و پس از آن داراییهای دیگری که دیرتر به وجه نقد تبدیل میشوند گزارش میگردند. همچنین بدهیهایی که موعد سررسید آنها زودتر است اول نوشته میشوند و بعد از آنها بدهیهایی که سررسیدشان دیرتر است آورده میشوند.
بنابراین، ترازنامه گزارشی است که اطلاعات مربوط به منابع اقتصادی، تعهدات اقتصادی و حق مالی صاحب سرمایه را از طریق گزارش داراییها، بدهیها و سرمایه واحد تجاری در یک تاریخ معین نشان میدهد.
ترازنامه به اشکال مختلفی ارائه میشود. یکی از اشکال رایج، شکل افقی یا شکل حساب T است.

مثال

حال، تراز آزمایشی مؤسسه خدماتی بهار به شکل زیر است:

ترازآزمایشی

بنابراین ترازنامه مؤسسه بهار در پایان سال 1388 به صورت زیر است:

ترازنامه

دقت کنید که مبلغ سرمایه که در ترازنامه درج گردیده، از صورت حساب سرمایه مؤسسه که در مقاله قبلی توضیح دادیم، استخراج شده است.


استاندارد های حسابداری (استاندارد شماره 27) طرح های مزایای بازنش

 

دامنه کاربرد

کلیه صندوقهای متولی اجرای طرحهای مزایای بازنشستگی ازجمله سازمان تامین اجتماعی و ... مشمول این استاندارد هستند.

این استاندارد با حسابداری طرحهای مزایای بازنشستگی برای تمام اعضا به عنوان یک گروه سروکار دارد و به گزارش درباره مزایای بازنشستگی هر یک از اعضا نمی پردازد.

این استاندارد در مورد طرحهای دیگری از قبیل بیمه بیکاری و خدمات درمانی که توسط برخی سازمانها و صندوقها در کنار طرحهای مزایای بازنشستگی اداره می شود، کاربرد ندارد.

طرحهای مزایای بازنشستگی

برنامه‌هایی است که به موجب آن برای اعضا پس از خاتمه خدمت، مزایایی در قالب حقوق بازنشستگی یا مستمری فراهم می‌شود. به شرطی که بتوان این مزایا را قبل از خاتمه خدمت بر اساس شرایط مصوب یا رویه مورد عمل تعیین یا براورد کرد.

 

مزایای بازنشستگی

عبارت است از حقوق بازنشستگی و سایر مستمریهایی که به موجب مقررات طرح انتظار می رود با توجه به سنوات خدمت گذشته اعضا به آنان پرداخت شود.

 

اعضا

شامل کلیه افراد اعم از شاغلین، بازنشستگان و مستمری بگیرانی است که از مزایای طرح بازنشستگی بهره‌مند می‌شوند.

 

صندوق بازنشستگی

شخصیت حقوقی مستقلی است که تحت عناوینی مانند صندوق، سازمان، موسسه و غیره براساس قانون، اساسنامه یا دستورالعمل خاص، در حوزه تامین مزایای بازنشستگی اعضا، فعالیت می‌کند.

 

خالص داراییهای طرح (ارزش ویژه طرح)

عبارت است از داراییهای طرح منهای بدهیهای آن غیر از ارزش فعلی مزایای بازنشستگی مبتنی بر اکچوئری.

 

استفاده‌کنندگان و نیازهای اطلاعاتی آنان

استاندارد حسابداری

 

اهداف استفاده‌کنندگان از کسب اطلاعات

 

ارزیابی توان پرداخت تعهدات

ارزیابی عملکرد طرح

تعیین راهبردها و خط‌مشی‌های طرح

فراهم کردن امکان نظارت عمومی دولت

ارزش فعلی مزایای بازنشستگی مبتنی بر اکچوئری

عبارت است از ارزش فعلی پرداختهای مورد انتظار به اعضای طرح بابت سنوات خدمت گذشته آنان که برمبنای مفروضات اکچوئری محاسبه می‌شود.

 

ارزش فعلی مزایای بازنشستگی مبتنی بر اکچوئری

ارزش فعلی مزایای بازنشستگی مبتنی بر اکچوئری باید براساس پرداختهای مورد انتظار طبق شرایط طرح، با توجه به سنوات خدمت اعضا تا تاریخ مورد نظر و سطح حقوق و مزایای جاری اعضا محاسبه شود تا ارزش زمانی پول ( از طریق تنزیل با نرخ بازده مناسب) بین تارخ تهیه اطلاعات و تاریخ پرداخت مورد انتظار را منعکس کند.

 

ایفای تعهدات طرح در طرحهای مزایای بازنشستگی بستگی به عوامل زیر دارد:

 

وضعیت مالی طرح

حق بیمه های آتی

کارایی عملیاتی طرح شامل سرمایه‌گذاری

تناوب ارزیابی مبتنی بر اکچوئری

بر اساس قوانین و مقررات موجود، معمولا طرحهای مزایای بازنشستگی ملزم به انجام ارزیابی مبتنی بر اکچوئری حداقل هر سه سال یکبار هستند.

چنانچه ارزیابی مبتنی بر اکچوئری به تاریخ صورتهای مالی انجام نشده باشد از آخرین ارزیابی انجام شده استفاده و تاریخ آن افشا می‌شود.

اندازه‌گیری داراییهای طرح

استاندارد حسابداری

 

مبانی تعیین ارزش منصفانه سرمایه گذاریها

استاندارد حسابداری

 

صورتهای مالی طرحهای مزایای بازنشستگی

 

ترازنامه

صورت تغییرات در خالص داراییها

صورت درآمد و هزینه

یادداشتهای توضیحی صورتهای مالی

ترازنامه طرح مزایای بازنشستگی باید حداقل حاوی اقلام اصلی زیر باشد:

الف. سرمایه گذاریها به تفکیک:

 

سرمایه‌گذاری در شرکتهای فرعی،

 

سرمایه‌گذاری در مشارکتهای خاص،

 

سرمایه‌گذاری در سایر شرکتها،

 

املاک،

 

اوراق مشارکت،

 

تسهیلات اعطایی،

 

سپرده‌های بانکی،

 

ب. موجودی نقد

 

ترازنامه طرح مزایای بازنشستگی باید حداقل حاوی اقلام اصلی زیر باشد:

ج. حق بیمه‌های دریافتنی،

 

د. سایر حسابها و اسناد دریافتنی،

 

ه. داراییهای ثابت مشهود،

 

و. حسابها و اسناد پرداختنی،

 

ز. تسهیلات دریافتی،

 

ح. ذخیره مزایای پایان خدمت کارکنان،

 

ط. خالص داراییهای طرح،و

 

ی. ارزش ویژه طرح.

 

ارزش فعلی مزایای بازنشستگی مبتنی بر اکچوئری باید زیر ترازنامه افشا شود.

 

صورت تغییرات در خالص داراییها باید حداقل حاوی اقلام اصلی زیر باشد:

الف. حق بیمه‌های بازنشستگی،

 

ب. کمکهای بلاعوض،

 

ج. حق بیمه انتقالی از سایر طرحها،

 

د. حقوق و سایر مزایای بازنشستگی اعضا،

 

ه. حق بیمه انتقالی به سایر طرحها،

 

و. هزینه‌های اداره طرح،

 

ز. مازاد (کسری) درآمد نسبت به هزینه.

 

صورت درآمد و هزینه باید حداقل حاوی اقلام اصلی زیر باشد:

الف‌ . درآمدهای‌ عملیاتی‌ ،

 

ب‌ . هزینه‌های‌ عملیاتی‌ ،

 

ج‌ . سود یا زیان‌ عملیاتی‌ ،

 

د . هزینه‌های‌ مالی‌ ،

 

ه . سایر درآمدها و هزینه‌های‌ غیرعملیاتی‌ ،

 

و . مالیات‌ بردرآمد ،

 

ز . سود یا زیان‌ فعالیتهای‌ عادی‌ ،

 

ح‌ . اقلام‌ غیرمترقبه‌ ،

 

ط‌ . سهم‌ اقلیت‌ ، و

 

ی‌ . سود یا زیان‌ خالص‌.

 

علاوه‌ بر موارد بالا ، ممکن‌ است‌ به‌ موجب‌ سایر استانداردهای‌ حسابداری‌ ، ارائه‌ اقلام‌ اصلی‌ و جمعهای‌ فرعی‌ دیگری‌ نیز ضرورت‌ داشته‌ باشد .

 

یادداشتهای توضیحی صورتهای مالی باید حداقل حاوی اقلام اصلی زیر باشد:

الف. رویه ها و مفروضات مورد استفاده برای تعیین ارزش منصفانه سرمایه گذاریها،

 

ب. رویه ها و مفروضاتی که در محاسبه ارزش فعلی مزایای بازنشستگی مبتنی بر اکچوئری بکار رفته است و هرگونه تغییر در رویه ها و مفروضات در فاصله بین دو تاریخ از انجام اکچوئری،

 

ج. تاریخ انجام آخرین ارزیابی مبتنی بر اکچوئری،

 

د. اطلاعات مختصر در مورد گروههای کارکنان تحت پوشش و کارفرمایان،

 

ه. اطلاعات آماری در خصوص تعداد بازنشستگان، مستمری بگیران و اعضای شاغل،

 

و. اطلاعات مختصر در مورد طرحهای بازنشستگی و ارائه اطلاعات کلی در خصوص شرایط هرکدام (نظیر شرایط استحقاق، مبالغ و درصدهای قابل پرداخت)،

 

ز. شرح تغییرات طی سال مالی در شرایط پرداخت مزایای بازنشستگی، حق بیمه ها، شرایط عضویت طرح و قوانین و مقررات مرتبط با طرح و اینکه تغییرات یاد شده در محاسبات اکچوئری منظور شده است یا خیر،

 

ح. خط مشی تامین منابع و هرگونه تغییر در آن طی سال مالی،

 

ط. وضعیت مالیاتی طرح،

 

ی. معاملات طرح با واحدهای تجاری تحت کنترل یا تحت نفوذ قابل ملاحظه تمام یا برخی از اعضا، کارفرمایان با نفوذ قابل ملاحظه در طرح، کانونهای بازنشستگی و سازمانها و تشکلهای مرتبط با اعضا و یا طرح،

 

ک. سیاستهای سرمایه گذاری منابع طرح،

 

ل. سرمایه گذاری طرح در سهام کارفرمایانی که بر طرح نفوذ قابل ملاحظه دارند، و

 

م. جدول جزئیات ارزش منصفانه خالص داراییهای طرح، به استثنای داراییهای ثابت مشهود که به بهای تمام شده یا مبلغ تجدید ارزیابی به کسر استهلاک انباشته منعکس می شود و مقایسه آن با ارزش فعلی مزایای بازنشستگی مبتنی بر اکچوئری و تشریح سیاستهای تامین مبالغ کسری.

 

در یادداشتهای توضیحی صورتهای مالی باید ارتباط بین ارز ش فعلی مزایای بازنشستگی مبتنی بر اکچوئری وارزش منصفانه خالص داراییهای طرح (به اسثنای داراییهای ثابت مشهود) و خط مشی تامین مالی مزایای بازنشستگی تبیین شود.

 

تاریخ‌ اجرا

الزامات‌ این‌ استاندارد در مورد کلیه‌ صورتهای‌ مالی‌ طرحهای‌ مزایای‌ بازنشستگی‌ که‌ دوره‌ مالی‌ آنها از تاریخ‌ اول‌ فروردین‌ 1384 یا بعد از آن‌ شروع‌ می‌شود لازم‌الاجراست‌.

 

مطابقت‌ با استانداردهای‌ بین‌المللی‌

با اجرای الزامات‌ این‌ استاندارد، مفاد استاندارد بین‌المللی‌ حسابداری‌ شماره‌ 26 با عنوان‌ حسابداری‌ و گزارشگری‌ طرحهای‌ مزایای‌ بازنشستگی‌ نیز رعایت‌ می‌شود.